Iskolaérettségi felmérés, avagy mit is kell tudnia egy nagycsoportos gyereknek, hogy iskolába mehessen

2023.09.08.Edukáció

Amikor nagycsoportba kerül egy gyerek, a szüleit már szeptemberben el kezdi foglalkoztatni az iskolába kerülés kérdése, vagyis hogy gyermeke jövőre mehet-e majd elsőbe vagy sem. Az iskolaérettségi felmérés ősszel esedékes minden nagycsoportos esetében, és elvileg meg is adja a választ erre a lényeges kérdésre.

Leginkább a nyáron született gyerekek szülei aggódnak, hogy akinek csak nyáron tölti majd be csemetéje a 6. életévét, valóban alkalmas-e, hogy elkezdje az iskolát. A pedagógusok véleménye az, hogy egy szeptemberben elsőt kezdő gyermeknek sok képességgel és készséggel kell rendelkeznie, de ezek között nincs ott az olvasás és az írás. De akkor mit is kellene tudni?

Alapvető készségek és képességek, melyekkel rendelkeznie kell egy első osztályosnak

Az iskolaérettségi felmérés eredménye döntő fontosságú, de érdemes lehet kikérni az óvó nénik véleményét is, hogy szerintük mehet-e nagycsoportos csemeténk iskolásba jövő ősszel vagy sem. Ezt a döntés ugyanis számos tényező befolyásolja, mert nemcsak egyféle „tudással” kell rendelkeznie egy elsős gyermeknek, de többféle készségnek és képességnek is a birtokában kell lennie. De melyek is ezek:

  • szociális érettség: ezt az óvó nénik általában abból szűrik le, hogy hogyan is viselkedik a gyermek a közösségben, vannak-e barátai, hogyan kezeli a konfliktusokat stb.
  • koordináció: ez többféle készségben, képességben is megnyilvánul. Lényeges, hogy fejlett legyen a finommotorika, de az is, hogy kialakuljon a dominancia, tehát egyértelműen el lehessen dönteni, hogy a gyerek jobb- vagy balkezes. Figyelik a nagymozgásokat is, például, hogy mennyire koordinált a szökdelés vagy a karmozdulatok.
  • teherbírás: fontos, hogy fizikálisan is bírják a terhelést a gyerekek, arányos fejlettek legyenek testileg, mert ez is lényeges szempont a döntésnél.
  • koncentráció: az iskolában már elvárás, hogy a gyermek figyelme visszaterelhető legyen, ha elkalandozik, és hogy oda tudjuk figyelni az órán.
  • kommunikáció: lényeges, hogy megfelelően, folyékonyan és érthetően tudja verbálisan is kifejezni magát, ez is elengedhetetlen az iskolakezdéshez.
  • értelmi fejlettség: ahogyan azt már a bevezetőben is említettük, írni, olvasni nem kell tudnia egy elsősnek szeptemberben, azt viszont igen, hogy tisztában legyen a számokkal, vagy meg tudja különböztetni a kisebbet a nagyobbtól.

Maradjon az oviban, vagy menjen iskolába? 

Persze attól, hogy gyermekünk még nem rendelkezik minden képességgel és készséggel az iskolaérettségi felméréskor, még nem jelenti azt, hogy nem is fog mindezek birtokába lenni, mire eljön a jövő ősz.

A felmérés eredmény segít eldönteni, hogy melyek azok a részképességek és készségek, melyek fejlesztésre szorulnak, illetve, hogy őszre elég érett lesz-e gyermekünk az iskolára. Természetesen vannak olyan esetek is, amikor a felmérés szerint a gyermek ősszel megkezdheti az első osztályt, a szülő mégsem szeretné, hogy menjen, inkább visszatartaná még egy évre az óvodába.

Erre is van lehetőség, de ezt külön igényelni kell. Ahogyan a fentiekből jól látszik, nemcsak a lexikális tudás a fontos, hanem a szociális és érzelmi érettség is.